Obóz Lager Hugoslust i podstawy do baterii przeciwlotniczej flak.

Ale to nie koniec tajemnic lasku Dąbrowa. O wcześniejszych ciekawostkach możecie przeczytać tutaj i tutaj. Nieco dalej, za zameczkiem myśliwskim, w czasie II wojny światowej, znajdował się obóz karny dla żołnierzy Wehrmachtu- Wehrmacht Gefangenen Abteilung Heydebreck O.S. 4- Lager Hugoslust. Przebywali w nim głównie dezerterzy z niemieckiej armii. Obóz w 1944 roku przekształcono dla jeńców wojennych francuskich i belgijskich. Do dzisiaj możemy napotkać liczne doły, stanowiska ziemne (Kdo. Ger. stand), fundamenty czy wystające przewody wentylacyjne.

 

Ponoć pod dużą płytą betonową znajduje się studnia, do której wrzucano ciała. Ale czy to prawda? Zdaje się, że nikt do tej pory nie sprawdził tej informacji.

Natomiast w pobliżu głazów runicznych znajdują się fundamenty wieży obserwacyjnej (przeciwpożarowej) lub jak chcą niektórzy- wieży radarowej/ antenowej.Prawdopodobnie była to wieża drewniana, wybudowana na fundamentach murowanych.

Niestety nie wiem jak wyglądała ta wieża przeciwpożarowa, czy była ażurowa czy też jak ta w Pogorzelach zabudowana.

Pogorzele drewniana wieża przeciw pożarowa. Fot. www.dolny-slask.org.pl

 

 

W lesie też znajdziemy podstawy do baterii przeciwlotniczej flak.

Flak- to niemieckie działo przeciwlotnicze i przeciwpancerne z okresu II wojny światowej. Wyprodukowano kilka wersji tego działa: 8,8 cm Flak 18, 36, 37 i 37/41 oraz nowszą konstrukcję tego kalibru – 8,8 cm Flak 41. Najbardziej popularną wersją był 8,8 cm Flak 18. Armata zamontowana jest na łożysku krzyżowym, które pozwalało na prowadzenie ostrzału we wszystkich kierunkach. Działo posiadało lufę o długości 56 kalibrów, z jednoczęściową rurą rdzeniową. Wyposażone także było w zamek półautomatyczny, który wyrzucał z komory nabojowej puste łuski oraz samoczynnie zamykał się po załadowaniu. Szybkostrzelność wynosiła pomiędzy 15 a 20 strzałów na minutę. I był to naprawdę dobry wynik, prawie o połowę lepszy w porównaniu do innych dział z tamtego okresu. Niestety z powodu dużego ciężaru bateria mogła być holowana tylko przez duże pojazdy, jak półgąsienicowy ciągnik artyleryjski Sd.Kfz.7.

 

 








Autor:
Data:
piątek, Grudzień 1st, 2017 at 10:00
Kategoria:
Urbex, martyrologia, cmentarze, pomniki, militaria, zabytki techniki
Komentarze:
Możesz zostawic odpowiedz
RSS:
Możesz sledzic komentarze tego postu poprzez Kanal RSS